ALLMÄNNA VILLKOR FÖR AVTALET
1. Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för alla uppdrag i enlighet med insatsoffert mellan HappyHus AB (publ), org.nr 559431-7355, (”HappyHus”) och dig som Kund. Med Kund avses den privatperson som ingått avtal med HappyHus avseende hushållsnära tjänster såsom städning, tvätt och strykning i hemmet (”Tjänsten”). HappyHus och Kunden benämns var för sig ”Part” och gemensamt ”Parterna”.
2. Bakgrund
HappyHus är verksamt inom tjänstesektorn och erbjuder olika Tjänster som beskrivits ovan och som framgår av vår hemsida www.happyhus.se. Kunden har förklarat sig vara i behov av HappyHus Tjänster och Parterna har därför avtalat om utförande av dessa Tjänster i enlighet med vad som anges i dessa allmänna villkor och i offerten (gemensamt ”Avtalet”). Avtalet ingås genom Kundens accept av offerten och dessa allmänna villkor ska anses utgöra en integrerad del av Avtalet och är bindande för Kunden genom Kundens accept av offerten. Eventuella avvikande avtalsvillkor från dessa allmänna villkor måste uttryckligen anges i den av Parterna undertecknade offerten eller i särskilda villkor för Tjänsten för att vara giltiga. Särskilda avtalsvillkor kan gälla för tilläggstjänster till Tjänsten.
3. Åtagande
3.1 HappyHus åtar sig att utföra avtalade Tjänster på ett professionellt och fackmannamässigt sätt. Vid utförandet av Tjänsterna skall HappyHus använda kompetent och lämplig personal.
3.2 Kunden skall informera och samråda med HappyHus personal om alla förhållanden som personalen / HappyHus behöver känna till för att kunna utföra uppdraget på ett professionellt och korrekt sätt.
3.3 HappyHus förutsätter att varken Kunden eller Kundens närstående företag anställer, engagerar eller på annat sätt kontrakterar HappyHus personal, vare sig direkt eller indirekt genom agenter/andra företag för att utföra de Tjänster som nämns i detta Avtal på ett sådant sätt.
3.4 HappyHus har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av HappyHus åtagande enligt detta Avtal. HappyHus ansvarar för underleverantörens arbete som för sitt eget.
4. Villkor för avtalet
4.1 Avtalet gäller tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad. Uppsägning skall ske skriftligen. Under uppsägningstiden harmKunden inte rätt till av- och ombokning senast sju (7) dagar i förväg, enligt vad som anges i 7.1.
4.2 HappyHus ska tillhandahålla Tjänsten i enlighet med vad som gemensamt överenskommits med Kunden.
4.3 HappyHus har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om särskilda skäl föreligger. HappyHus skall dock omedelbart informera och samråda med Kunden. Med särskilda skäl avses exempelvis att arbetsmiljön är undermålig eller ohälsosam eller på annat sätt sådan att HappyHus inte kan utföra Tjänsten på ett effektivt och bra sätt eller att samarbetet mellan Kunden och HappyHus eller dess personal inte fungerar tillfredsställande. HappyHus får även säga upp detta Avtal med omedelbar verkan om Kunden är i dröjsmål med betalning för Tjänsten, är insolvent, är i konkurs eller av annan anledning inte kan fullgöra sina betalningsförpliktelser eller om Kunden i väsentlig mån bryter mot Avtalet.
5. Betalning och betalningsvillkor
5.1 Kunden ska betala HappyHus ersättning för utförda tjänster i enlighet med vid var tid gällande priser/avgifter. Gällande priser/avgifter vid Avtalets ingående anges i offerten. Prisjustering sker i enlighet med punkt 6.
5.2 Fakturering sker enligt specificerad faktura. Fakturan skall betalas inom 15 dagar från fakturadatum. Vid betalning efter förfallodagen utgår dröjsmålsränta enligt gällande räntesatser, referensränta med ett tillägg av åtta (8) procentenheter samt påminnelseavgift. Det åligger Kunden att kontrollera att taket för skattereduktion inte har överskridits. För det fall skattereduktionen är fullt utnyttjad eller Skatteverket inte medger rätt till skattereduktion ska Kunden till HappyHus betala obetalt belopp enligt vad som framgår av fakturan.
5.3 Ett avtal med jämn fakturering innebär att HappyHus kan erbjuda Kunden samma månadskostnad. Detta innebär att kostnaden för det totala antalet hemtjänsttillfällen per år divideras med årets månader. Avtal med fakturering (rak) per tillfälle innebär att kostnaden per månad beror på antalet utförda hemtjänstpass och timmar.
6. Prisjustering och ändring av Avtalet
6.1 HappyHus har rätt att justera prislistan avseende avtalade Tjänster. Sådan justering kommer att meddelas Kunden senast en (1) månad i förväg innan sådana priser börjar gälla.
6.2 För det fall Kunden är anställd av ett företag med vilket HappyHus har ett särskilt avtal, gäller sådant avtals priser och i övrigt avtalade villkor så länge Kunden är anställd av det företaget. Om anställningen upphör har HappyHus rätt att justera priser och villkor i enlighet med allmänna priser och villkor.
7. Avbokning/ombokning
Avbokning/ombokning vid jämn fakturering
7.1 Vid avbokning och ombokning av bokad Tjänst i händelse av Avtal med jämn fakturering ska detta meddelas HappyHus senast sju (7) dagar i förväg. Om avbokning/ombokning sker senare än sju (7) dagar i förväg kommer Kunden att debiteras och faktureras som vanligt och de avbokade/ombokade timmarna kommer inte att läggas till timbanken. Om avbokning/ombokning sker i rätt tid sparas timmarna i timbanken och bokas om till en senare tidpunkt i samråd med Kunden. Fakturering sker som vanligt. Timmarna i timbanken för de olika Tjänsterna har olika värden. Detta innebär t.ex. att en (1) veckostädningstimme inte direkt kan ersättas med en (1) fönsterputsningstimme enligt vad som anges på HappyHus hemsida. Saldot i timbanken bör inte överstiga en månads hemtjänst. Vad som sägs om av- och ombokning i denna punkt 7.1 ska inte gälla under Kundens uppsägningstid enligt 4.1
7.2 För det fall Kunden vill avboka/omboka Tjänsten, på grund av att Kunden blivit sjuk, senare än sju (7) dagar före Tjänstens utförande utgör detta normalt inget hinder för HappyHus att ändå utföra uppdraget. För det fall Kunden eller HappyHus ändå önskar avboka/omboka Tjänsten flyttas tillfället till annan dag, under förutsättning att Kunden meddelat HappyHus att han är sjuk och att han önskar flytta tiden, senast två (2) timmar innan uppdraget var avsett att påbörjas. Om sådant meddelande inte lämnas senast två (2) timmar innan uppdraget skulle påbörjas kommer Kunden att debiteras och faktureras som vanligt och de avbokade/ombokade timmarna kommer inte att läggas in i timbanken.
7.3 Om tidpunkten för utförandet av Tjänsten infaller på en helgdag kommer HappyHus att omboka timmarna för Kunden.
7.4 Om Kunden säger upp Avtalet och har ett negativt saldo i sin timbank, dvs. har använt fler timmar än betalning avsett, har HappyHus rätt att debitera dessa timmar genom tilläggsfaktura.
Avbokning/ombokning för (rak) fakturering per tillfälle
7.5 Vid avbokning och ombokning av den bokade Tjänsten vid avtal om rak fakturering ska detta meddelas HappyHus senast sju (7) dagar i förväg. I sådana fall debiteras inte Kunden. Om avbokning sker senare kommer full debitering att ske.
7.6 För det fall Kunden vill avboka/omboka Tjänsten, på grund av att Kunden blivit sjuk, senare än sju (7) dagar före Tjänstens utförande utgör detta normalt inget hinder för HappyHus att ändå utföra uppdraget. För det fall Kunden eller HappyHus ändå önskar avboka/omboka Tjänsten flyttas tillfället till annan dag, förutsatt att Kunden meddelat HappyHus att han/hon är sjuk och att han/hon önskar flytta tiden, senast två (2) timmar innan uppdraget var avsett att påbörjas. Om sådant meddelande inte lämnas senast två (2) timmar innan uppdraget skulle påbörjas debiteras Kunden som vanligt och de avbokade/ombokade timmarna kommer inte att läggas in i timbanken.
7.7 Om tidpunkten för utförandet av Tjänsten infaller på en helgdag kommer HappyHus att omboka timmarna för Kunden.
8. Utrustning
8.1 HappyHus skall tillhandahålla fullt fungerande utrustning såsom strykjärn och dammsugare med tillbehör, i enlighet med av HappyHus tillhandahållen specifikation för utförande av beställd Tjänst.
9. Begränsning av ansvar
9.1 HappyHus har ansvarsförsäkring som gäller för personskada och sakskada. HappyHus ansvar gentemot Kunden är begränsat till det maximala belopp som gäller enligt HappyHus försäkring. Om HappyHus eller dess personal av oaktsamhet (vårdslöshet) har orsakat sak- eller personskada ska HappyHus ersätta sådan skada eller förlust eller avhjälpa skadan.
9.2 Kunden har inte rätt till värdehöjande åtgärder. Skadevärdering och ersättning sker i enlighet med villkoren för HappyHus vid var tid gällande ansvarsförsäkring.
9.3 HappyHus är inte ansvarigt för skada vid försening i utförandet av Tjänster om HappyHus kan visa att förseningen beror på omständigheter utanför HappyHus kontroll (såsom brand, sjukdomsspridning, arbetskonflikt, blockad eller ändrad myndighetsbestämmelse) och som HappyHus inte skäligen kunde förutse när Avtalet ingicks eller när Tjänsterna utfördes och vars följder HappyHus inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
10. Ångerrätt, klagomål och krav
10.1 Vid ingående av avtal om köp av Tjänster gäller fjorton (14) dagars ångerrätt i enlighet med tillämplig konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag då Avtalet ingås. Detta innebär att Kunden som utgångspunkt har rätt att ångra sitt köp utan att ange några skäl genom att skriftligen meddela HappyHus inom fjorton (14) dagar från det att Avtalet ingicks. Kunden har dock ingen ångerrätt i den mån tjänsten har fullgjorts under ångerfristen. För det fall Kunden har fakturerats för Tjänsten innan utförandet, och Kunden fortfarande har rätt att ångra köpet, kommer HappyHus att återbetala beloppet inom fjorton (14) dagar.
10.2 Kunden kan utöva sin ångerrätt genom att använda det standardformulär som finns tillgängligt på Konsumentverkets hemsida (länk till det s.k. ångerformuläret: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett ett eller genom att använda det ångerformulär som på begäran finns tillgängligt hos HappyHus ledning. .
10.3 För reklamation avseende fel eller brist i utförd Tjänst ber vi dig att göra sådan till HappyHus senast inom 48 timmar efter utförd Tjänst så att vi kan utvärdera och avhjälpa den eventuella bristen. Reklamationsanmälan måste dock senast göras inom skälig tid från det att Kunden märkte eller borde ha märkt felet.
10.4 Om Kunden inte reklamerar inom den tid som följer av stycket ovan är rätten att åberopa felet förlorad.
10.5 Skadeanmälan för sakskada som uppkommit på grund av utförd tjänst skall göras till HappyHus senast närmaste arbetsdag efter det att skadan uppkommit, eller senast inom skälig tid, så att HappyHus kan begränsa skadan och/eller avhjälpa skadan samt ta ställning till ansvarsfrågan. Kvitto och annan relevant dokumentation skall lämnas för den fordran Kunden anser sig ha.
10.6 Kundens meddelande om reklamation till HappyHus skall ange vad som är fel med Tjänsten. Kontaktuppgifter till HappyHus finns på offerten och på www.happyhus.se
11. Säkerhet och integritet
HappyHus erhåller från Kunden två uppsättningar nycklar och eventuellt två uppsättningar larmbrickor och larmkoder. Nycklarna är numrerade och kan inte spåras till Kunden. All personal har läst och undertecknat sekretessavtal och bär företagskläder.
12. Behandling av personuppgifter
För behandling av personuppgifter inom Tjänsten tillämpar HappyHus den vid var tid gällande integritetspolicyn, vilken finns tillgänglig på HappyHus hemsida. Integritetspolicyn ska anses utgöra en integrerad del av Avtalet mellan Parterna.
13. Tillämplig lag och tvist
13.1 Avtalet mellan Parterna ska i alla delar tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt.
13.2 Om tvisten inte kan lösas i samförstånd med HappyHus kundtjänst kan Kunden i första hand vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se), Box 174, 101 23 Stockholm.
13.3 Kunden har även möjlighet att lämna klagomål direkt online via Europeiska kommissionens onlineplattform för medling i tvister, som Kunden hittar via följande länk: www.ec.europa.eu/consumers/odr. Om Kunden lämnar in ett klagomål via denna plattform kommer ditt ärende automatiskt att vidarebefordras till det behöriga, nationella, ansvariga tvistlösningsorganet. Detta tvistlösningsorgan kontaktar sedan HappyHus och försöker lösa tvisten utan inblandning av en domstol.
13.4 Tvist som uppkommer i anledning av Avtalet ska slutligt avgöras av Sundsvalls tingsrätt i den mån den inte kan avgöras enligt ovan. I enlighet med rättegångsbalken har Kunden även rätt att väcka talan i den ort där Kunden har sin hemvist.